I’ll give you coats and cheap shampoo

I slutet av mars började jag med den omtalade balsammetoden. Man kan läsa om det här, men kortfattat innebär det att man kör en sista schampotvätt med schampo som tar bort massa gammalt krafs ur håret, som silkoner och dyl. Sen kör man enbart med balsamtvättar.
Kanske låter äckligt, men det ska det inte vara. Man använder ett balsam som tvättbalsam och sen kör man vårdande balsam och inpackningar.
Allt detta för att få snyggare hår där lockarna framhävs.

Minns inte riktigt hur länge jag höll på… det var väl kanske i en och en halv månad. Till en början tyckte jag att det var spännande, och faktiskt roligt – att lägga ner så mycket tid på att vårda håret. Jag kanske ska tillägga att jag har långt och självlockigt hår, som jag då var så extremt LESS på, det var livlöst och lockarna var … fula, ospänstiga liksom. Oh well. Körde igång. Tvättade bara med balsam, packade in det ofta och ploppade det varje dag.

Först tyckte jag att håret blev jättefint, lättskött och att lockarna blev finare. Men. Efter ett tag blev det mycket mer livlöst än innan jag började kuren. Glanslöst. Trist. Och det blev sjukt tråkigt att reda ut det med fingrarna och pllllopppppppa i hundra år – varenda dag.

Jag kanske inte gjorde allt rätt, eller också hade jag inte tålamod – men jag la ner.

Och började köra med vanliga produkter igen. Körde med vanliga torka-med-handduks-turban och borstade med min älskade tangle teezer. Och då! Då blev håret asbra! Mjukt. Lättskött. Och – jag fick jättefina lockar!

Så för mig funkade väl balsammedtoden som en slags hår-rehab, en period utan silikoner och proteiner. Det var förmodligen bra, eftersom mitt hår blev som pånyttfött igen när jag började köra mina vanliga rutiner. Funderar på att dra en liten enmånadskur någon gång i halvåret, alltså med balsammetoden.

Just nu är jag dödskär i mitt hår, det har mött Jesus i form av ett leave-in som än så länge är hemligt, hehe. Men håll ögonen öppna…;)

Var tvungen att sätta upp det nu. Började nästan kännas lite perverst att sitta och nonstop-smeka sitt eget hår. Det är så mjukt! Åh, önskar att Någon vore här nu och pillade i det. Men man kan ju inte få allt här i världen.

TT-Pink-in-PET-carton-and-oMin Stora Hårkärlek. The Tangle Teezer!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

